Ele Yoga Schiedam
Ready to begin
your journey?
Aanmelden
Ele Yoga Schiedam

Over Ele Yoga

Mijn naam is Elena Fernandez en yoga is mijn grote passie. Vanaf het eerste moment dat ik ermee in aanraking kwam, merkte ik meteen dat yoga voor mij bestemd was. Naast de fysieke vooruitgang, bracht het mij ook mentale verbeteringen, deze combinatie vond ik erg interessant. Na mijn HBO opleiding besloot ik daarom een yogadocenten opleiding te volgen bij de Arhanta Yoga ashram in Sinderen. Het principe van een ashram is dat je er intern verblijft, zodat je je volledige focus kunt richten op yoga. Samen met mijn medestudenten ben ik volledig ondergedompeld in de beoefening van yoga, de fylosofie en alles wat daar bij komt kijken, klaargestoomd voor lesgeven, heb ik mijn yogahoudingen kunnen verbeteren en mijn innerlijke reis voort kunnen zetten. Hierna ben ik meteen begonnen met lesgeven en heb ik meerdere opleidingen/cursussen gevolgd zoals zwangerschapsyoga, yogales geven in een warme ruimte en Prana Flow Yoga van Alberto Paganini. Al deze kennis van de opleidingen, ervaringen van het lesgeven en het blijven volgen van lessen kwamen samen en tot de dag van vandaag vormen deze een mengelmoes die aangepast wordt aan de bijbehorende groep.

Mijn doel is de liefde voor yoga overbrengen aan de mensen die komen in mijn lessen en de vele voordelen van yoga laten van de zien en voelen. Ze meenemen op reis... een reis naar zichzelf.

You cannot always control what goes on outside. But you can always control what goes on inside.
Waarom Yoga Schiedam

Waarom Yoga?

Er zijn eigenlijk oneindige antwoorden te bedenken op de vraag: ‘waarom yoga?’ We leven in een hele drukke maatschappij waarin we van alles tegelijk willen: een carrière, een gezin, de nieuwste gadgets, kleding, etcetera. Hiernaast zijn we altijd bereikbaar op alle mogelijke manieren en altijd in verbinding met anderen door middel van bijvoorbeeld Whatsapp en verschillende sociale media. Kortom: er blijft maar weinig tijd voor onszelf over. Het woord Yoga betekent ook verbinding, maar dan de verbinding met onze ware zelf.

schiedam yoga

Kom tot rust

We krijgen te maken met vele prikkels, waardoor we ons minder goed kunnen focussen of concentreren op één ding tegelijk. Bij mijn yogalessen kom je helemaal terug tot jezelf. Wat je gedaan hebt, nog moet doen of wat anderen doen is tijdens de les niet belangrijk, het leren leven en voelen in het moment van nu. Bovendien bevordert yoga onze focus en concentratie. Hiernaast ontstaat er een transformatie op mentaal en fysiek niveau.

Balans yoga schiedam

Vindt balans

Yoga is goed voor je gehele zenuwstelsel, klieren, organen, chakra’s, gewrichten, immuunsysteem en bloedsomloop. Het is niet voor niks uitgevonden in het eeuwenoude india voor de monniken die zeer gelimiteerd leefden om gezond te blijven. Tevens wordt je lichaam sterker en flexibeler en zorgt yoga  voor het vinden van een balans tussen lichaam en geest.

Yoga is voor iedereen!

De Voordelen van yoga op een rijtje

• Stressvermindering (yoga verzacht de symptomen van angst, depressie, vermoeidheid, astma en slapeloosheid)
• Flexibiliteit neemt toe
• Spieropbouw
• Pijnverlichting
• Creëer balans tussen lichaam en geest

• Goed voor je lichaam van binnen, bijvoorbeeld voor het zenuwstelsel, je klieren, organen, chakra’s (energiecentra in het lichaam), gewrichten, immuunsysteem, bloedsomloop en je spijsvertering.
• Verbeterde ademhaling
• Verbeterde concentratie, coördinatie en reactiesnelheid
• Innerlijke rust

Ele Yoga Schiedam official website
"Yoga teaches us to cure what need not be endured and endure what cannot be cured."

Lesopbouw

Initiële ontspanning

De lessen zullen altijd beginnen met een initiële ontspanning. Het doel hiervan is alles loslaten wat er in je hoofd omgaat. In het dagelijkse leven zijn we met zoveel dingen tegelijkertijd bezig, dat ons hoofd soms overuren maakt. Bij de initiële ontspanning werken we er naar toe om al deze gedachten los te laten, ons te focussen op onze innerlijke zelf en om in te checken in het nu. We brengen onze aandacht van buiten naar binnen. Dit zorgt voor volledige overgave en ontspanning gedurende de yogales en is daarom zeer belangrijk. Dit ene moment – nu – is het enige waaraan je nooit kunt ontsnappen, het is de enige constante factoor in je leven. Wat er ook gebeurt, hoe je leven ook veranderd, één ding is zeker; het is altijd NU.

Ademhalingstechnieken

Yoga Schiedam

Tijdens de initiële ontspanning, of meteen erna worden tevens ademhalingstechnieken toegepast. Veel mensen hebben van nature een onjuiste ademhaling, wat onrust in ons lichaam kan veroorzaken en zorgt voor minder energie. Ademhaling heeft effect op ons hele mindstate. Door verschillende soorten ademhalingstechnieken te doen, leren we onze ademhaling onder controle te houden wat goed is voor lichaam en geest. Tevens is het onder controle houden van de ademhaling een goede voorbereiding voor meditatie.

Warming up

Wanneer we volledig tot onszelf zijn gekomen door middel van de ontspanning en ademhalingstechnieken, is het tijd voor de warming up. Deze begint standaard met een reeks aantal herhalingen van de de Surya Namaskar, in het Nederlands genaamd de zonnegroet. Deze wordt altijd toegepast bij traditionele hatha yoga. Het is een goede voorbereiding op de yogales doordat het de ruggengraat opwarmt. De ruggengraat is heel erg belangrijk. Wanneer de ruggengraat is opgewarmd warmt het hele lichaam op. Hiernaast veroorzaakt het flexibiliteit in hele lichaam en zorgt het voor energiestijging in het lichaam.

Rustpose

Yoga Schiedam

Er volgen een aantal rustposes tussen bepaalde houdingen. Dit is belangrijk zodat het hartritme weer tot rust kan komen en de ademhaling weer onder controle te krijgen. Ook dienen rustpauzes om na te voelen wat er wordt gevoeld in het lijf.

Asana reeks

Hierna volgt een reeks van asanas of terwijl yogahoudingen. Asana betekent letterlijk: comfortabele stabiele pose. Door middel van de juiste instructies en correcties wordt je begeleid om in de juiste houding te komen. Deze houden we even vast. De bedoeling is dat je comfort in de houding vind voor jezelf. Tijdens de asana reeks worden alle delen van het lichaam gestretcht en aangesterkt. Door het vasthouden van de asanas wordt het bloed uit de organen verwijdert en door middel van de rustposes tussendoor komt er weer vers vullen de organen zich weer met vers bloed met vers zuurstof, wat de weer een verjongend effect heeft op de organen. Vers bloed zorgt tevens voor een goede werking van de organen. De intensiteit en het aantal rusthoudingen in een les wordt aangepast aan de groep en het type les. Eventuele modificaties worden ook uitgelegd waardoor alle lessen voor iedereen te doen zijn.

Eindontspanning

Yoga Schiedam

De les eindigt met een eindontspanning van 10 tot 15 minuten. Het is belangrijk iedereen de les in een ontspannen en vredige staat beëindigt. De eindontspanning kalmeert het lichaam en de geest waardoor het helpt het lichaam te ontdoen van stress en brengt weer harmonie in het lichaam zodat lichaam en geest weer in balans zijn. Na afloop van de les is er gratis thee voor iedereen.

TIJDEN EN TARIEVEN

Maandag
avond
19.00 - 20.15 uur

Yin Yang les:  een les waarin een gedeelte gericht is op yin en een ander gedeelte op yanghoudingen.

Bij het Yin gedeelte worden houdingen 3 tot 5 minuten aangehouden. Het is hier de bedoeling dat je compleet ontspant in de houding en geen spierkracht gebruikt waardoor je dieperliggende spieren rekt en het bekkengebied losmaakt. Hiernaast werken de houdingen door tot in je bindweefsel en gewrichten doordat je de houdingen langer aanhoudt. 

Het Yang gedeelte is het tegenovergestelde, dit is een actieve vorm van Yoga waarin je dynamisch in beweging bent en je meer richt op conditie en spierkracht. Er is niet veel rust tussen de houdingen in en je wordt fysiek uitgedaagd.

Maandag avond
20.45 - 22.00 uur

Dit is een (Hatha) yogales voor gemixt niveau waarin ontspannende en inspannende houdingen worden afgewisseld. Houdingen worden wat langer aangehouden en er is ruimte voor het navoelen van de houdingen.

Donderdag
avond
18.30 - 19.45 uur

Dit is een dynamische yogales voor gemixt niveau. Deze les is actief en in een flow die je op een soepele en speelse en uitdagende wijze van houding naar houding brengt. De les heeft naast soepeler worden ook het doel om de spieren te versterken. Ook deze les eindigt met een eindontspaning om naderhand weer helemaal tot rust te komen.

Donderdag
avond
20.15 - 21.30 uur

Dit is een restorative yogales voor gemixt niveau en tevens geschikt voor zwangeren. Bij restorative yoga staat optimale ontspanning centraal. Er zijn bolsters, dekens en blokken aanwezig om compleet in ontspanning te zakken en op te laden. Een ideale les voor onder andere een goede nachtrust en loslaten van stress en spaningen in het lijf.

1e proefles

GRATIS

Losse les

€ 12,- per les

Strippenkaart (12 lessen, maximaal 4 maanden geldig)

€ 100,-

Basic abonnement (1 x per week)

€ 26,50 per maand

Premium abonnement (2x per week)

€ 37,10 per maand

Jaarabonnement Basic (1x per week)

€ 300,-

Jaarabonnement Premium abonnement (2x per week)

€420,-

Stel een vraag / Aanmelden

Versturen